Przewodnik ŻeglarskiPrzewodniki Zbigniewa Klimczaka
Opisy akwenów, porady szkoleniowe i subiektywne przemyślenia dla żeglarzy.
Zbigniew Klimczak

Witaj na stronie przewodnikzeglarski.pl.

Niestety nie masz zainstalowanego odtwarzacza Flash 8.
Kliknij tutaj aby pobrać wtyczkę Flash.

UE a los silników dwutaktowych do jachtów

Zbigniew Klimczak pyta - czy wiesz coś o zakazie używania w Niemczech silników dwusuwowych w jachtach?
Polska jest zalewana nimi, a to coś znaczy, no nie?
Wiedziałem, kto może wiedzieć i przesłałem pytanie do Niemiec - konkretnie do Jacka Kaźmierczaka. No i mamy wyczerpującą odpowiedź z pierwszej ręki.
Żyjcie wiecznie!
d'Jorge

Tym pytaniem zdobyłem sobie prawo reprintu materiału z SSI, co też czynię, ale muszę dodać coś od siebie. Zalety silników dwusuwowych w stosunku do czterosuwowych są bezdyskusyjne i to jest przyczyną, że na pytania na forach, jaki kupić silnik, poda zawsze odpowiedź: dwusuw. Z rozeznania Don Jorga wynika, że silniki wysyłane masowo do Polski, mogą bezpiecznie naszym żeglarzom służyć ( rynek wtórny i ochrona własności). Przykład dwóch producentów ratujących dwusuwy, poprzez modernizację, jest budujący. Zapewne znajdą naśladowców, choć w programach produkcyjnych najbardziej znanych marek ( poza wymienionymi) nie ma już oferty dwusuwów. Tak więc możliwości podjęcia decyzji odpowiedniej dla naszych kieszeni i gustu, jest kilka. Kibicuję osobiście za kupowaniem dwusuwów nowoczesnych, z wtryskiem, bo wtedy inne firmy mogą też pójść tym śladem. Trzymajmy kciuki za utrzymanie się w wojnie z przepisami, silników dwusuwowych do jachtów. A co nas może czekać, poczytajmy w korespondencji do d'Jorga.

Witaj Don Jorge,
Dwutaktowe motory przyczepne nie mogą być produkowane na terenie EU od 01.01.2008 roku.
Od 01.01.2009 nie wolno ich sprowadzać do krajów EU.
Do 31.12.2009 mogły być sprzedawane tzw. resztki z magazynów.
Od 01.01.2009 nie wolno sprzedawać dwutaktów w ogóle. Wyjątek: nowoczesne dwusuwy z automatycznym wtryskiem produkowane np. przez "Evinrude" i chyba "Hondę", spełniające europejskie normy o ochronie środowiska (wydalania spalin i poziom hałasu).
Kupione już jednak dwusuwy maja prawo być nadal używane na zasadzie ochrony własności. Regulacja ta dotyczy także rynku wtórnego.
Kompletny zakaz używania ma wejść w życie prawdopodobnie w 2018/2019 roku.
Projekt ustawy leży już w Brukseli. Ma to trwać tak długo, bo EU liczy, że do tego czasu dwusuwy umrą śmiercią naturalną. Ustawa ta ma dotyczyć nie tylko silników przyczepnych do łodzi, jachtów etc, ale wszystkich silników spalinowych (np. auta, motocykle i motorowery).
Ponieważ regulacje w Niemczech bazują w większości na prawie EU, nie ma tutaj aktualnie regulacji zabraniającej używania dwutaktów. Wyjątki to wody wewnętrzne (np. Jezioro Bodeńskie od 01.01.2008) gdzie kraje graniczne (Szwajcaria, Austria i Niemcy) podjęły odpowiednie kroki same.
Jacek

Przyjaciele
Farby jachtowe
Jerzy Kuliński
NauticonMarina Wdzydzemarynistyka.orgMagolaPiękne Kaszuby
Przyjaciele
ORKAN Mielece-kaszubysternicyKursy żeglarskieSailBook
Przyjaciele
Tawerna SkipperówŚwiat żeglarstwaczarter mazuryCzarter jachtów MazuryDołącz
Przyjaciele

© 2010 - 2017 przewodnikzeglarski.pl - wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowania i rozpowszechniania danych dostępnych w Serwisie dozwolone z powołaniem się na źródło.
webdesign : emoweb